Minirecension: Game of Thrones

Jag fick chansen att spela Cyanide Studios licensbaserade spel Game of Thrones – The Game. Som det står I boken: “When you play the Game of Thrones, you win or you die.” Läs vidare för att se om jag klarar mig.

Handling och omgivning

Ja, vi kan väl börja med det ”bästa” i det här spelet och sedan ta en hiss neråt… Spelet börjar väldigt intressant, du får enligt sann rollspelsanda välja fördelar samt nackdelar för att balansera ut din huvudkaraktär samt välja klass.

I Game of Thrones får vi följa två stycken karaktärer som är uppdelade på varsitt kapitel. Den första vi får träffa på är Mors Westford, en edsvuren medlem i The Night Watch.

Berättelsen börjar med en jakt, där vi får följa Mors när han ska fånga in sin bror som har försökt fly ordern.

Den andra karaktären vi kommer att följa är Alester Sarwyck, som är en lord från södern, som har levt i exil i Essos och har blivit en präst av R’hollor-ordern. Eller som de säger i TV-serien: Lord of Light.  Alester har kommit tillbaka från sin exil då han fått kännedom om att hans far har dött och att en av hans kusiner försökt sno hans födelserätt.

Grafik och ljud

Huvudpersonerna i det här spelet är väl modulerade och ser väldigt intressanta ut. Mors i sin svarta mantel och väderbitna ansikte passar väl till den kalla miljö han befinner sig upp vid The Wall. Medan Alester som befunnit sig i den varma södern bär en röd mantel och är färglagd i varmare färger.

Dessvärre är det inte lika välgjorda modeller på de övriga karaktärera i spelet. Det är flera gånger som man undrar vad de tänkte när de designade de övriga karaktärerna. Karaktärsdesignen är tråkig och stel och röstskådespelet är bland det värsta jag har hört. Det existerar inget engagemang och det gör att konversationen faller platta, vilket är väldigt synd då spelets historia är väldigt intressant. Jag vill få reda på mer av berättelsen, men bristerna gör det mycket svårt att engagera mig.

Kontroll och styrning

Kontrollen är svår och stel enligt min åsikt. Jag har aldrig haft sådana problem med att öppna en dörr i ett spel i hela mitt liv. Striderna i spelet är väldigt, väldigt upprepande. Spelet vill visa att du har många valmöjligheter i striderna, men i slutändan så kommer du troligen, som jag, ha dina två till tre ”go-to” attacker som du lägger om och om igen. Det enda som är bra med stridssystemet är att när du ska sätta in dina kommandon så saktar tiden in, vilket ger dig taktiska valmöjligheter och håller dig på tårna.

Slutsats

Spelet har potential men faller platt då de misslyckas i de aspekterna som ska håller spelaren kvar, vilket är röstskådespeleriet och striderna.  Är inte rösterna engagerande och driver berättelsen framåt så engagerar det ej mig som spelare i ett RPG. Stridssystemet är lamt och inte spännande för fem öre. Det är upprepande och tråkigt att titta på.

Jag tror att om spelet hade fått minst ett år till i utveckling så hade det kunnat bli ett riktigt bra spel, snarare än den ofullständiga röran det är just nu, med brist på bättre beskrivning.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *