Gamex: Jag testar Playstation Vita

Playstation Vita var för min del en av anledningarna till att åka till Gamex överhuvudtaget och gissa om man bli besviken när man får reda på att maskinen precis flygit till Finland när jag kommer fram till montern. Tydligen får norden och östra europa dela på en enhet vilket talar för hur exklusiv den är just nu. Min besvikelse lägger sig dock snabbt då fredagen hade tillräckligt med spännande att erbjuda och på lördagen var Vita tillbaka på mässgolvet. Spelet som visades upp var Uncharted: Golden Abyss och jag fick spela i ca fem minuter innan nästa i kön kastade sig över mig och brottade den ur händerna på mig (lätt överdrift). Läs vidare för mina tankar och funderingar.

Det första som slår mig är storleken. Som erfaren PSP-spelare märker man att Vita är en storlek större än föregångaren och känslan i konsolen är helt annan än tidigare. Skärmen är stor och touch funktionerna fungerar perfekt, ljudet fick jag dessvärre ingen inblick i då mässan dränkte alla försök till läten som Vitan preseterade. Knapparna kändes bra och de analoga spakarna var mycket mindre än jag först trodde, men kändes faktiskt riktigt sköna. Men här kommer egentligen också den största kritiken än så länge, varför envisas Sony med att göra analoga skapar konvexa? Dessutom saknas det där greppet som finns på t.ex. Dualshock-kontrollen för att förhindra att tummen glider av spaken och även om detta inte hände mig under de ca 5 minuter jag fick kontrollera Drake så kan de nog ske både en och två gånger i stridens heta, jag lyfter ett varningens finger kring just spakarnas grepp. Med det sagt så fungerade skjutandet i Uncharted helt perfekt, det var inga större problem att dra fram pistolen och dra ett headshot på ganska långt avstånd, precisionen i spakarna är underbar.

Angående pekskärmen och six-axis funktionaliteten var denna implementerad på ett riktigt smart sätt i spelet och det bästa av allt, man var inte tvingad att använda dem. När Drake klättrade kunde man med fingret rita hans väg framåt och för att hoppa till en annan avsats kunde man enkelt luta maskinen i den riktningen och Drake stäcker sig direkt åt det hållet för att antingen med hoppknappen eller genom att peka på den avsats man vill till hoppar han smidigt över till den. Det fanns även ett par kontextuella tillfällen där man kunde använda skärmen istället för knappsatsen om man så önskade, står det en fiende rakt ovan vår hjälte där han hänger dycker en hand-icon upp på fienden och genom att peka på honom så sträcker sig Drake upp och kastar skurken i avgrunden.

Annars känns maskinen robust och jag hade gärna sett lite av meny-systemet och liknande men tiden var knapp. Efter att ha testat Vita finns det egentligen inte tvivel för mig längre, en förhandsbokning är ett måste.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *