Recension: FIFA 12

Här på PS3Sverige.se har vi en väldig förkärlek till spel, men det verkar bara vara jag i redaktionen som förstår storheten i sportspel, visst kan även Petter uppskatta lite lagsport men annars är hållet efter Daniel stort. Men det skadar ju inte att ha första tjing på samtliga sporttitlar, speciellt inte när det rör fotboll, mitt gift. Jag ska alltså sätta tänderna i båda dessa men väljer att börja med FIFA 12.

Fotboll och jag har en märklig relation, jag älskar fotboll, men samtidigt är det få saker som ger mig ångest och panikstress som just denna jävla sport. Vad är så spännande med 22 man som jagar en boll i 90 minuter, svaret är givetvis ALLT.

På våra spelhyllor slåss varje år två titlar om våra pengar och det är Konami som ställs mot EA. Kampen mellan dessa två titlar har pågått lika länge som serierna funnits och att säga vilket som är bäst är omöjligt, för alla har sin favorit. Men jag tänkte ändå försöka ge er en insikt i vad FIFA 12 har att erbjuda oss i år så får ni bedöma själva sen.

Handling och omgivning

Handlingen i ett fotbollsspel går väl att summera så här, gör fler mål än motståndaren. Men det finns givetvis liter mer än så i spelet.  Du kan välja att skapa en egen spelare och sedan följa dennes väg mot proffskarriär eller så kan du välja en klubb och följa dennes väg mot segrar och framgång. För att simulera den galna värld som fotbollen existerar i finns allt ifrån missnöjda lagkamraters blunders i media, dåliga löner och managers mer eller mindre lyckade försök att motivera sina manar som påverkar hur din klubb spelar. Även Silly Seasons har inkluderas och plötsligt kan din klubb sälja någon stjärna då denne ser grönare gräs på andra sidan staketet.

Förutom dessa spelarlägen som vi börjar bli vana vid ifrån EA har det även kommit till en intressant aspekt som helt klart hämtas ifrån Need For Speed och dess Autolog. EA Sports Football Club är en funktion som blandar spelet med social media och reala matcher. Genom att i spelet välja sin favoritklubb kan alla dina segrar/förluster online påverka rankingen av just din favoritklubb. Skulle det sedan vara så att en speciellt spännande match fångar EA Sports intresse så läggs denna till som en utmaning för fansen av de aktuella klubbarna till och alla fans kan delta i striden. Dessa utmaningar ger en extra boost till din klubbs ranking och det kommer bli en fröjd att få logga in och läxa upp SSC Napoli efter noter, även om det riktiga Bayern München gjorde det ganska bra ändå igår.

EA har vare sitt samarbete med FIFA tillgång till i stort sätt samliga ligor och lag i Europa och även ett par i Nord-/Sydamerika samt Asien. Det går inte nog beskriva hur viktigt detta är för helhetsintrycket och här ligger egentligen en av de största styrkorna emot PES.

Kontroller och styrning

Ja det är väl egentligen här recensionen blir riktigt intressant. Det första som slår en när man sätter igång och spelar FIFA 12 är hur svårt det har blivit. Försvarsspelet har blivit mer avancerat och borta är de vackra dagarna när hålla in X kunde lösa det mesta. Håller man in X idag kommer försvararen bara följa spelaren med bollen men kommer inte göra några försök att ta den. Istället måste du med O försöka tajma motståndaren och peta bort bollen ifrån denne. Går man för snävt på dock träffar man benet istället och ett gult kort blir din belöning. Utan att gå allt för djupt in på exakt vilken knapp som gör vad så har man tagit ett stort steg i FIFA 12, det känns mer realistiskt än någonsin även om svårighetsgraden i början är väl hög, men så brukar det ju också vara, oavsett hur grym du var på förra årets upplaga är du alltid en nybörjare när det nya kommer.

Sedan 2011 har vi fått tre nya funktioner, dessa är förutom Player Impact Engine även Tactical Defending och Precision Dribbling. Spelaren kan numera med hjälp av L1 knappen göra underverk och lura skjortan av försvararna, eller bara förlora bollen och åka på en kontring, helt upp till dig. Tactical Defending är en välkommen funktion som gör att du kan be en medspelare täcka killen med bollen medan du täcker någon annan. Perfekt vid inlägg ifrån sidan, då du kan störa nyckelspelaren medan killen på sidan som ska leverera inlägget får en datorstyrd motspelare i hasorna. Mycket bra faktiskt. Sammanfattningsvis är kontrollerna bra, men försvarsspelet har blivit så pass mycket svårare att det ibland är omöjligt att stoppa även ganska enkla anfall.

Grafik och ljud

Grafiskt sätt blir FIFA spelen gradvis snyggare för varje år som går, det känns aldrig riktigt revolutionerande men samtidigt är det precis så snyggt som vi vill ha det. Arenorna är pampiga och välgjorda, men känns ihåliga då publiken är lika stel som alltid. På planen är det dock få saker som lämnar oss otillfredsställda, animationerna känns naturliga, ansikten och kroppsbyggnader stämmer väl överens med verkligenheten, i alla fall de spelare som jag känner till. Spelarna beter sig ungefär som man förväntar sig fotbollsspelare göra, de trillar, får ont, springer igen, missar mål, blir förbannade, klagar på domslut osv, det känns trovärdigt.

En av spelets nya funktioner är Player Impact Engine som är EA Sports nya motor för att hantera hur kollisioner mellan spelare ter sig. Det har alltså lagts ned ganska mycket möda på att göra flera och mer varierande animationer för skador och kollisioner samtidigt som dessa ska hanteras på ett bättre sätt, spelare som ofta ramlar i verkligenhet kommer så göra medan ärligare spelare (alltså ingen i Spanska ligan) kommer klara sig ur fula tilltag.

En sak man tagit förgivet efter spel som NFS, Skate mfl är att EA bjuder på riktigt bra musik, dessvärre är FIFA och NHL undantaget och musiken i spelet är intetsägande. Det finns en låt med Hives, en med Glasvegas annars är det istort intetsägande artister som gör tråkig musik. Men vem bryr sig egentligen då musiken endast spelas i de korta sekvenser du befinner dig i menyn. Annars är ljudet i spelet helt okey, arenorna låter och man kan ibland misstänka att de faktiskt sjunger ”Bayern, Bayern, Bayern” när Jupp Heynckes mannar stormar fram över fältet för ännu ett mål.

Multiplayer

I FIFA 12 har EA Sports jobbat hårt med många av de vanligaste problemen som uppstår när spelare försöker spela online. Genom att du själv får välja ditt lag och dina inställningar INNAN du matchas ihop med en motståndare slipper du spela IFK Göteborg mot Manchester United. Dessutom kan puristerna som inte vill ha AI-assistans välja att bara spela med likasinnade. Slutligen kan man nu även se hur många matcher en motståndare gått och hur många av dessa som faktiskt avslutats, enkelt sätt för dig att undvika dåliga förlorare som hellre stänger av spelet i 90-minuten än att låta ditt älsklingslag vinna mot dennes kära FC Barcelona (tvi tvi tvi).

Man har även kastat in ett intressant säsongsbaserat spel. Tio divisioner, tio matcher per säsong och poäng vid vinst och oavgjort. Varje säsong avslutas med att de lag som toppar divisionen får avancera medan de i botten relegeras. Ett riktigt kul sätt att spela med kompisar och försöka ta sig till toppen före dem.

Mycket bra förbättringar i flerspelarläget med andra ord och speciellt att man får välja lag innan själva matchmakingen är tacksamt som tusan. Avslutningsvis ska jag återigen nämna att EA fortfarande envisas med ”online pass” på sina spel och det är fortfarande förkastligt. Riktigt tråkigt att de gör på det visset som hindrar möjligheten att plocka med sig spel till kompisar för t.ex. spelkvällar.

Slutsats

FIFA 12 har allt ett komplett fotbollsspel ska ha, licenser till ligor/lag/spelare, bra grafik, skön kontroll och härligt ljud. Men dessvärre finns det även ett par fläckar som stör perfektionen. De defensiva är för avancerat och även om det känns realistiskt förtar det lite av glädjen med att alla kan vara med och spela. Jag kan inte motivera ett fullt betyg, men 4.5/5 känns väl helt okey?

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *