Recension : Killzone 3

Det senaste spelet i Killzone serien är ett imponerande mästerverk i det visuella och med en intensiv singleplayer kampanj. Men var det allt vi hoppades på? Guerilla Games ser till att ha det mesta i sitt arsenal för Killzone 3 med splitscreen co-op, 3D implementation, PlayStation Move och en rejäl multiplayer del med flera olika spellägen. Det här är ett spel du inte vill missa, välkommen tillbaka till Helghan!

Handling och omgivning

Spelet börjar direkt efter slutet av Killzone 2 – på trapporna till Scolar Visari’s palats. I en frustration över att Rico just kallblodigt mördat Visari och i en ångest för vad som ska komma. ISA styrkorna bestämmer sig för att mobilisera sig för att lämna planeten Helghan och att göra det fort. Det är här allt börjar, du spelar Tomas ”Sev” Sevchenko och från och med nu så besöker du ruinerna av Pyrrhus, djungeln av Kanan och våldsamma snötäckta berg som kryllar av Helghast trupper.

Under spelets gång så träffar du på flera olika karaktärer från ISA militären men spelets mest färgstarka personligheter måste ändå vara Jorhan Stahl (spelad av Malcolm McDowell) och Admiral Orlock (spelad av Ray Winstone). Dessa två högt uppsatta karaktärer har helt olika intressen och politiska uppfattningar för planeten Helghan och deras folk, även andra åsikter och metoder på hur ISA trupperna ska tas hand om.

Grafik och ljud

Det här är ett otroligt vackert spel. Guerrilla Game’s har enligt mig en av branschens mest talangfulla och säregna konstnärer när det kommer till att bygga upp levande, vackra och imponerande miljöer. Jag har spelat igenom spelet för en andra gång just för att stanna kvar på ställen och ta in miljön och allt som händer runtomkring – som jag inte har hunnit göra då jag varit inne i stridens hetta! Jag kan inte ge er ett intryck hur spelet ser ut i 3D då jag inte har en 3DTV.

Ljudbilden i Killzone 3 är särskild, då ljudet i singleplayer delen har ett par buggar när det kommer till läppsynkningen men även att ibland så tar explosionerna över och samtalet mellan karaktärerna dämpas något rejält. Ibland är det tvärtom. Jag föreslår att ni slår på undertexter för säkerhetsskull. Bortsett från dessa buggar så är det utan tvekan en massiv och pampig ljudbild tillsammans med det stämningsfulla soundtracket!

Kontroll och styrning

Jag var aldrig den som hade klagomål angående kontrollerna i Killzone 2, så det kändes väldigt bekant och ”hemma” att börja spela Killzone 3. Dock har responstiden blivit något snabbare i Killzone 3 och känslan av vikt från all din utrustning från det förra spelet har blivit något nertonat i både sinleplayer- och i multiplayer delen av spelet. Sixaxis implentationen är numera helt avsaknad och den är inte särskilt saknad av mig, det var mer en tuff grej än något nyttigt och gynnande i strid.

Move kontrollens implementation däremot är riktigt bra. Det här är det första skjutspelet som jag känner mig bekväm med att använda Move kontrollen och kan prestera rätt så hyffsat under matcher. Det tar definitivt en hel del träning och tålamod för att bli riktigt bra och jag är inte riktigt där än själv, men det finns en skara med spelare som är vassa online med Move. Det finns rejält med inställningar för Move kontrollen, allt från att ställa in din dead-zone till hur stor bounding box’en ska vara och även hur känslig kontrollen ska vara.

Multiplayer

Det är här spelet både briljerar men även faller i mina ögon. I multiplayer lobbyn så har du att välja mellan ”Guerrilla Warfare” som är utvecklarnas sätt att säga Team Deathmatch, det andra är det klassiska Warzone från Killzone 2 – en spellista av olika lagbaserade uppdrag, så som t e.x Search and Destroy och Assassination. Något som är nytt är Operations, en multiplayer match med videomellansekvenser för båda lagen vare i sig de vinner eller förlorar mark. Uppdragen varierar men det finns ett slutgiltigt mål på kartan, så som att ta över ett tankfartyg eller sabotera en damm. För det försvarande laget är målet enkelt : håll tillbaka och förgör fienden.

För en Killzone 2 veteran så känns allt som det ska, tills man börjar gräva och ser att det är inte riktigt samma banstruktur i Killzone 3 och samma djup i de olika klasserna. De klasser som finns att välja mellan är ; sjukvårdare, prickskyttar, reparatör, taktiker och infiltratör. Men du har ingen möjlighet att blanda de olika klassernas färdigheter som i det förra spelet.

När det kommer till banorna så är de flesta banor spegelvända och rätt så platta. Det är ingen tvekan om att Guerilla Game’s lead multiplayer designer har lämnat företaget när man ser avsaknaden av den dynamik och uppbyggnad av de olika kartorna i Killzone 2. Vill du få en smak av det förra spelets banor så föreslår jag att du laddar ner ”Retro pack” som finns att köpa på PlayStation Store.

Det är inte heller något smickrande klan-system som finns för tillfället, möjligheten att skapa egna matcher och regler för klasser, vapen, vilken bana etc är helt och hållet borta. Hur det fungerar för tillfället är att din klan väljer att anta en utmaning eller skapa en utmaning mot en annan klan och sedan så väljer spelet slumpmässigt ut en klan. Det vill säga att klan turneringar eller klan matcher mellan två bestämda klaner går inte att genomföra i dagsläget.

Detta är något som sägs ska patchas in vid ett senare tillfälle i samband med flera andra egenskaper från det förra spelet.

Slutsats

Det tredje spelet i serien var kanske inte allt jag hoppades på, ärligt talat så är jag besviken på hur utvecklarna har behandlat spelseriens historia som är så stark och intressant. Killzone 3 har ett abrupt slut som skapar fler frågetecken runt historien än vad det avslutar sin redan existerande och som i sin tur får ett Killzone-fan likt mig själv att oroa mig för hur en uppföljare kommer tas i manusväg. Spelmässigt i singleplayer kampanjen och vägen till slutet är dock väldigt underhållande och de olika miljöerna och det skiftande tempot var riktigt, riktigt bra. Guerilla Games vet definitivt hur man underhåller spelaren i de otroliga stunderna som gör Killzone 3. Tyvärr levererar dom inte en uppdaterad multiplayer komponent och har istället valt att göra den delen mer fokuserad på en hög puls och killstreaks.
Killzone 3 är ett otroligt vackert, spännande och underhållande spel. Tyvärr så dras betyget ner på grund av att multiplayer delen inte är lika stark den här gången och att storyn har ett par hål och ett slut som är abrupt och lämnar alldeles för mycket åt fantasin med vart den här spelserien är påväg.

 

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *